planering

Uppdelning av ansvar vid husbygge

Vi är två personer som har fler likheter än olikheter, och bekräftar ordspråket ”lika barn leka bäst”. Självklart är vi inte identiska men vi har många saker gemensamt som gör att vi förstår varandra lättare. Vi gillar exempelvis; listor, ordning och reda, och Excel-filer. Sådant som för många kan uppfattas som tråkigt, onödigt strukturerat och kontrollerat. För oss är det verktyg som underlättar och effektiviserar.

I andan av ordning och struktur har vi såklart delat upp ansvarsområden när det gäller husbygget. Det är egentligen ganska enkelt:

  • Cici – ansvarig för estetik och inredning.
  • Sebastian – ansvarig för ekonomi och teknik.

Vi har helt enkelt ansvar över det vi gillar mest! Okej, kanske att ekonomiansvaret för Sebastian har att göra med att han har en master i ämnet, och inte för att han älskar att göra kalkyler. Teknik är däremot right up his alley, och jag ska försöka få honom att skriva inlägg om hur vi tänker där. För er som är intresserade av Excel och våra kalkyler så kommer inlägg i det ämnet framöver också.

Även om vi har delat upp ansvaret, så är det självklart så att vi checkar av med varandra och har veto. Det känns som ett bra recept för att skapa ett drömhem för oss båda. Samtidigt känns det lite som med barn; de som inte har egna är oftast de som anser sig kunna barnuppfostran bäst. Kanske är det samma sak här? Vi ser lugnt och nyktert på det såhär i början, men när det väl är i gång kommer vi bli både stressade och smått galna. Vad tror ni? Oavsett så lovar jag att uppdatera er om det.

2 Comments

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.